Hydraulische olie, hoe zit dat

Hydraulische olie, waarom?

Hydraulische systemen worden gebruikt om krachten en bewegingen over te brengen. Het doel van de systemen kan erg verschillen, het principe is hetzelfde. Door middel van het verplaatsen van hydraulische olie wordt een kracht uitgeoefend op een ander component. Een voorbeeld hiervan is de werking van uw remmen. Door middel van hydraulische vloeistof worden uw remblokken samengeknepen tegen de remschijf. Hier is de werkdruk van de hydraulische olie relatief hoog en de vloeistofverplaatsing relatief laag.

Een ander voorbeeld is een kraanmachinist die met behulp van hydrauliek zijn graafbak alle kanten op kan laten bewegen. Door de kracht die de vloeistof overbrengt gaat het uiteindelijke component in het hydraulische systeem ook bewegen. Hier is de bewegingsenergie van de vloeistof relatief hoog en de werkdruk relatief laag.

Hydraulische olie

De functies van een hydraulische olie is drieledig. In de eerste plaats dus het overbrengen van krachten. Ten tweede wordt de olie ook gebruikt om de bewegende delen van elkaar te scheiden, en dus te smeren. In de derde plaats is de olie er ook om warmte uit het systeem af te voeren.

Viscositeit hydraulische olie

Bij een keuze voor een hydraulische olie is het zaak op een aantal dingen te letten. In de eerste plaats de viscositeit (dikte) van de olie. De keuze voor de optimale viscositeit is afhankelijk van een aantal tegenstrijdige eigenschappen. Voor een efficiënte krachtoverbrenging, snelle reactie in het systeem en minimaal energieverbruik is een olie met een lage viscositeit gewenst

Goede smering en afdichting hydraulische olie

Echter, de olie moet voldoende viscositeit bezitten om te zorgen voor een goede smering en afdichting. Verder moet de hydraulische olie niet alleen de juiste viscositeit bezitten. Deze moet ook behouden blijven bij uiteenlopende temperaturen vanaf opstarten tot optimaal gebruik.

ISO VG aanduiding

De meeste hydraulische oliën hebben viscositeit van ISO VG 15 tot ISO VG 68. ISO VG is de aanduiding voor viscositeit bij 40 graden Celsius. Deze viscositeitsindeling wordt bij tandwielkast– en hydraulische oliën altijd gebruikt om de dikte van de olie aan te duiden. De meeste tandwielkastoliën hebben een viscositeit van ISO VG 150 tot ISO VG 460. De echte dikte van de olie kan van -10% tot +10% afwijken van de ISO VG waarde. De ISO VG waarde wordt vaak in het onderhoudsboekje van uw machine voor geschreven. Bij de keuze van de viscositeit is vaak het merk en type van de hydraulische pomp de bepalende factor.

Deze ISO VG waarde zegt niet direct iets over de kwaliteit van de hydraulische olie. Die is beter in te schatten op basis van een andere ISO norm. Dit is de ISO 6743/4 norm. Deze norm maakt het onderscheid tussen verschillende oliën iets duidelijker.

ISO en DIN normering hydraulische olie

De twee meeste gebruikte classificaties voor hydraulische olie zijn de ISO HM en de ISO HV. De ISO HM norm wordt door ISO omschreven als “minerale olie met corrosieremmer, antioxidant en anti-slijtage”. De ISO HV wordt omschreven als “minerale olie met corrosieremmer, antioxidant en anti-slijtage, verhoogde VI”. Het verschil tussen deze twee oliën is dus de verhoogde Viscositeit Index van de ISO HV olie.

DIN normering

In Europa wordt ook gebruik gemaakt van de Duitse DIN norm. De overeenkomsten tussen de ISO norm en DIN norm zijn groot. De ISO HM is bij DIN te vertalen naar DIN HLP. De ISO HV is bij DIN vertaald naar de DIN HVLP.

Het verschil van is de verbeterde viscositeit index ( HM versus HV )

Voordelen van het gebruik van verbeterde VI-oliën ( HV ):

  • Verhoogde  machine-efficiëntie
  • Minder pompenergie nodig bij lage temperaturen
  • Machine blijft langer in optimale viscositeit werkbereik onder zware belasting
  • Minder brandstof gebruik
  • Verhoogde duurzaamheid

De HVZF of HMZF zijn zinkvrije olie producten. Daardoor is het product zuiverder dan een HV, en vervuilt het ook minder snel.

Hydraulische oliën bestellen!